نوشته شده توسط : iran find

وظایف وکیل خانواده در تهران

وکیل خانواده در تهران می بایست عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و یا مرکز وکلای قوه قضاییه استان تهران باشد. وکلای سایر نقاط ایران نیز می توانند نمایندگی اشخاص را در محاکم دادگستری شهر تهران به عهده بگیرند، لیکن وکلایی که پروانه وکالت آنها مربوط به شهری غیر از تهران است، نمی توانند فعالیت خود را در شهر تهران متمرکز سازند.

وکیل خانواده در تهران می تواند به نمایندگی از موکل خویش در دعاوی حقوقی شرکت نماید. برای شرکت در دعاوی حقوقی وکیل خانواده ممکن است یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

طرح دعوی؛ یکی از اقدامات رایجی که توسط وکلای خانواده انجام می شود، طرح دعوی در دادگاه خانواده است. مطابق با ماده ۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ رسیدگی به دعاوی خانوادگی از قبیل دعوای نکاح، دعوای طلاق، دعوای نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن، دعوای نفقه و مهریه و … در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد.

برای طرح دعوی در دادگاه خانواده می بایست مطابق با مقررات قانونی دادخواست حقوقی تنظیم شده و به دفتر دادگاه تحویل گردد. دادخواست برگه چاپی مخصوصی است که مشخصات طرفین و موضوع دعوی در آن قید می شود. کسی که وکیل خانواده به نمایندگی از او در دادگاه خانواده طرح دعوی می کند، خواهان نام دارد.

دفاع از خوانده؛ کسی که دعوای حقوقی بر علیه او طرح می گردد خوانده قرار دارد. برای مثال اگر زوجه بر علیه زوج دعوای الزام به طلاق را طرح نماید، زوج خوانده دعوی قرار می گیرد و می بایست در برابر ادعای خواهان از خود دفاع نماید. وکیل خوانده می تواند با حضور در جلسات دادگاه خانواده یا تنظیم لوایح دفاعیه این وظیفه را انجام دهد.

اعتراض نسبت به آرای مراجع قضایی

یکی دیگر از وظایف وکیل خانواده در تهران این است که به نمایندگی از موکل خود نسبت به آراء و احکامی که توسط مراجع قضایی صادر شده است اعتراض نماید. در این موارد وکیل می بایست درخواست تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی را تنظیم کرده و به دادگاه صادر کننده حکم یا دادگاه صلاحیت دار تجدید نظر تقدیم می نماید.

وکالت در ازدواج و طلاق

علاوه بر دعاوی حقوقی و کیفری که اشخاص می توانند وکالت در آن را به وکلای دادگستری واگذار نمایند، اعمال حقوقی مربوط به حقوق خانواده را نیز می توان به وکلای دادگستری واگذار کرد.

برای مثال زن و مرد می توانند وکالت در ازدواج را به وکیل دادگستری بسپارند. در این صورت وکیل می تواند به نمایندگی از زوجین یا یکی از آنان در دفترخانه اسناد رسمی حضور پیدا کرده و عقد ازدواج را منعقد سازد.

همچنین وکیل ممکن است در طلاق وکالت داشته باشد. البته باید در نظر داشت که انجام هر نوع طلاق در حقوق کنونی ایران مستلزم صدور گواهی عدم سازش توسط دادگاه خانواده است. در هر حال اگر بهترین وکیل دادگستری تهران از طرف شوهر وکالت در طلاق داشته باشد می تواند با حضور در دفاتر اسناد ازدواج و طلاق و ارائه وکالت نامه و گواهی عدم سازش، به نمایندگی از زوج صیغه طلاق را جاری سازد.

به طور کلی همه امور قانونی که انجام آن مستلزم مباشرت شخص نباشد، قابل وکالت دادن است. در نتیجه انجام اقدامات دیگری که در رابطه با حقوق خانوادگی صورت می گیرند را نیز می توان به وکیل دادگستری واگذار کرد. برای مثال شوهر می تواند پرداخت نفقه یا مهریه زوجه را به یک نفر وکیل خانواده در تهران واگذار نماید.

شیوه رسیدگی در دادگاه خانواده

همانطور که اشاره شد یکی از اصلی ترین وظایف وکیل دادگستری شرکت در دعاوی حقوقی می باشد که در دادگاه خانواده طرح می شود. در ادامه ضمن بررسی برخی از مهمترین دعاوی مطروحه در دادگاه خانواده، شیوه رسیدگی در این دادگاه را مطابق با قانون حمایت خانواده مورد بررسی قرار خواهیم داد:

دعوای طلاق توافقی؛ یکی از انواع دعاوی قابل طرح در دادگاه خانواده دعوای طلاق توافقی می باشد. در دعوای طلاق توافقی زوجین برای جدا شدن از یکدیگر تصمیم مشترکی اخذ می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد وکیل طلاق توافقی به نمایندگی از زوجین در دادگاه خانواده حضور یافته و درخواست صدور گواهی عدم سازش را طرح می نماید.

در این صورت دادگاه نخست تلاش می کند میان زوجین صلح و آشتی ایجاد کند. در صورتی که اقدامات دادگاه برای منصرف ساختن زوجین از تصمیم خود کارساز نبود، قاضی دادگاه گواهی عدم سازش را صادر می کند.

دادگاه ضمن صدور گواهی عدم سازش در مورد کلیه حقوق مالی و غیر مالی زوجین مثل حق نفقه، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت و … تعیین تکلیف می کند.

پس از صدور گواهی عدم سازش زوجین یا وکلای آنان سه ماه فرصت دارند تا در دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق حضور پیدا کرده و نسبت به جاری ساختن صیغه طلاق مبادرت نمایند. همانطور که اشاره شد در صورتی که شوهر در زندان باشد یا به دلیلی مثل بیماری نتواند در دفترخانه حضور پیدا کند، سردفتر اسناد رسمی به نمایندگی از شوهر و به دستور دادگاه، صیغه طلاق را جاری می سازد.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran find

شرایط قانونی برای وکالت در دادگستری

به طور کلی برای وکالت در محاکم دادگستری دو دسته شرایط لازم است. نخستین گروه شرایط مورد نیاز برای دریافت پروانه وکالت و گروه دیگر، دربردارنده شرایط مورد نیاز برای وکالت در محاکم دادگستری در مورد وکلایی است که پروانه وکالت دارند.

برای شرکت در آزمون وکالت و دریافت پروانه وکالت، متقای می بایست حداقل ۲۴ سال و حداکثر ۴۵ سال سن داشته باشد. در مورد آقایان متقاضی شرکت در آزمون وکالت ایشان می بایست دارای کارت پایان خدمت وظیفه عمومی و یا کارت معافیت از خدمت باشند. برخی از شرایط عمومی مورد نیاز برای شرکت در آزمون وکالت از قرار زیر است:

  • التزام به مبانی اسلام و ولایت فقیه
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری
  • داشتن دانشنامه مقطع کارشناسی در رشته حقوق یا مدرک معادل آن (از قبیل مدرک سطح ۴ حوزه و …)
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان

پس از دریافت پروانه وکالت پایه یک، وکلای دادگستری می توانند در محاکم گوناگون دادگستری از قبیل دادسرا، دادگاه، شورای حل اختلاف و … شرکت نمایند. البته باید در نظر داشت که حضور وکلای دادگستری در محاکم دادگستری به صورت مطلق نیست. در مورد برخی از جرایم خاص، در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم تنها می تواند از میان وکلای منتخب رئیس قوه قضاییه وکیل خویش را انتخاب نماید.

بررسی برخی از مهمترین وظایف و اختیارات وکیل دادگستری در تهران

وکلای دادگستری که دارای پروانه وکالت هستند، می توانند در زمینه وسیعی از امور حقوقی به نمایندگی از موکلین خویش اقدام نمایند. علاوه بر این به واسطه داشتن دانش و مهارت حقوقی، یک وکیل خوب در تهران می تواند خدمات مشاوره ای از قبیل مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری ارائه نمایند.

اختیارات و وظایفی که وکیل دادگستری در برابر موکل خویش به انجام آن متعهد می گردد، به موجب وکالت نامه تعیین می شود. معمولاً وکالت نامه هایی که مطابق با قانون ایران تنظیم می گردد در بردارنده موارد زیر است.

(پذیرش در آزمون وکالت مستلزم داشتن دانشنامه لیسانس در رشته حقوق است.)

وکالت در دعاوی

یکی از اصلی ترین وظایف وکیل دادگستری در تهران که به موجب وکالت نامه ممکن است به وی واگذار گردد، وکالت در دعاوی است. مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، طرفین دعاوی حقوقی می توانند یکی از وکلای دادگستری را به نمایندگی از خود برای شرکت در دعاوی به دادگاه معرفی نمایند.

نحوه وکالت در دعاوی با توجه به این که وکیل دادگستری وکالت کدام یک از طرفین دعوا را به عهده گرفته باشد متفاوت است. در صورتی که وکیل دادگستری وکالت خواهان را پذیرفته باشد، می بایست به نمایندگی از دادخواست حقوقی تنظیم کرده و به مرجع حقوقی صالح تقدیم نمایند. در این صورت وکیل می بایست در محضر دادگاه ثابت نماید که خوانده حقوق موکل او را پایمال کرده است.

در صورتی که وکیل دادگستری وکالت خوانده را به عهده گرفته باشد، می بایست در دادگاه حضور پیدا کرده و از خوانده در برابر اتهامات وارد شده دفاع نماید. همچنین وکیل خوانده می بایست لوایح دفاعیه را به نمایندگی از موکل خویش تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم نمایند.

یکی از وظایف مشترکی که ممکن است وکلای دادگستری به موجب وکالت نامه به عهده بگیرند، اعتراض به رای می باشد. در صورتی که حق اعتراض به آراء در وکالت نامه به وکیل دادگستری واگذار شده باشد، در این صورت وکیل مکلف است ظرف مهلت قانونی مشخص شده نسبت به آرای صادر شده از محاکم دادگستری اعتراض نماید.

برای این کار وکیل دادگستری تهران می بایست درخواست تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی را به دادگاه تجدید نظر استان، شعب دیوان عالی کشور و یا دادگاه صادر کننده رای تقدیم نماید.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : iran find

ویژگی های حرفه ای وکیل خوب در تهران

علاوه بر شرط داشتن پروانه وکالت معتبر در شهر تهران، برای تشخیص وکیل خوب در تهران می بایست به برخی از نکات کلیدی توجه داشت:
نظم و ترتیب شخصی؛ امور حقوقی که توسط وکلای دادگستری پیگیری می شوند، اغلب باید در مهلت مشخصی انجام گیرند. به طور کلی مسئله وقت و زمانبندی از جمله امور مهم در موضوعات حقوقی به شمار می رود. بدون تردید حرفه وکالت مستلزم دقت در زمانبندی، حضور به موقع در جلسات دادگاه، ارسال به موقع لوایح دفاعی و … می باشد. از جمله مهمترین ویژگی های وکیل خوب در تهران داشتن نظم حرفه ای و وقت شناسی است.
توانایی بیان؛ وکیل دادگستری تهران ، در بسیاری از اوقات باید در برابر مقام قضایی در دادگاه یا سایر مراجع حضور یافته و به نمایندگی از موکل اظهارات خود را بیان دارد. از دیرباز داشتن قدرت بیان و توانایی استدلال کلامی به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های وکلای متبحر شناخته می شود.
قلم رسا؛ ناگفته پیداست که یکی از وظایف اصلی وکلای دادگستری نگارش لوایح و نامه های حقوقی است. در گذشته علاوه بر تسلط بر آیین نگارش حقوقی و دستور زبان فارسی، وکلای دادگستری معمولاً خط خوانا و خوش داشتن.

امروزه با گسترش فناوری، معمولاً لوایح و دادخواست های حقوقی با استفاده از رایانه حروفچینی و چاپ می شوند. با این حال شکی نیست که توانایی نگارش وکیل، تاثیر بسزایی در نحوه به سرانجام رسیدن پرونده بر جای می گذارد.

 

چگونه وکیل خوب در تهران پیدا کنیم؟

به طور کلی برای پیدا کردن وکیل خوب در تهران ، به دو شیوه حضوری و غیر حضوری می توان اقدام کرد. شیوه حضوری مستلزم گرفتن وقت قبلی و مراجعه حضوری به دفاتر وکالت می باشد. برخی از وکلای دادگستری بیشتر در وقت اداری در دفتر وکالت خود حضور دارند. در مقابل برخی دیگر از وکلا معمولاً در طول عصر در دفاتر وکالت حضور می یابند.
علاوه بر شیوه حضوری به شیوه غیر حضوری نیز می توان برای پیدا کردن وکیل خوب در تهران مبادرت نمود. نخست این که فهرست اسامی همه وکلایی که پروانه وکالت معتبر دارند، در سامانه اینترنتی کانون وکلای دادگستری مرکز قابل مشاهده است. علاوه بر این در سامانه اینترنتی مربوط به مرکز وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضاییه، نام وکلای عضو این مرکز قابل مشاهده و جستجو می باشد.
علاوه بر سامانه های اینترنتی رسمی نهادهای مذکور، امروزه سایت های حقوقی متعددی وجود دارند که خدمات وکالت در دعاوی و مشاوره حقوقی را عرضه می نمایند. با ورود به سامانه های اینترنتی موسسه های حقوقی می توان با وکلای متخصص در حوزه دعاوی گوناگونی از قبیل دعاوی خانوادگی، دعاوی ملکی، دعاوی کیفری و … ارتباط برقرار نمود.

چگونگی انعقاد وکالت نامه با وکیل دادگستری

واگذار کردن امور حقوقی مثل شرکت در دعاوی و ارائه لوایح قانونی مستلزم انعقاد وکالت نامه با وکیل دادگستری می باشد. وکالت نامه معمولاً به صورت کتبی تنظیم شده و به امضای موکل و وکیل می رسد.

وکلای دادگستری از نظر قانونی می توانند مدارکی از قبیل وکالت نامه را برابر با اصل نمایند. البته باید در نظر داشت که انعقاد وکالت نامه تنها به شیوه مکتوب قابل انجام نیست. موکل و وکیل از راه دور و با استفاده از روش هایی مثل نامه نگاری و ارتباطات تلفنی و ماهواره می توانند عقد وکالت را منعقد سازند.

شرکت در برخی از دعاوی برای همه وکلا ممکن نیست. برای مثال کارآموزان وکالت پیش از به پایان رسیدن دوران کارآموزی و دریافت پروانه پایه یک وکالت در دادگستری نمی توانند در دعاوی مربوط به دیوان عالی کشور شرکت نمایند.

همچنین در خصوص برخی از پرونده های کیفری مثل اتهامات مربوط جرایم بر علیه امنیت داخلی و خارجی تنها برخی از وکلای خاص می توانند در دادسرا وکالت متهم را به عهده بگیرند. به موجب تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری وکیل متهم در جرایم علیه امنیت می بایست از میان وکلای معتمد رئیس قوه قضاییه انتخاب شود.

وکلای دادگستری در ازای خدمات حقوقی خود مبلغی را تحت عنوان حق الوکاله از موکل دریافت می کنند. میزان حق الوکاله تابع توافق و تراضی موکل و وکیل است. در صورتی که در خصوص میزان حق الوکاله وکیل و موکل تعیین تکلیف نکرده باشند، میزان حق الوکاله مطابق با تعرفه حق الوکاله وکلا و مشاورین حقوقی مصوب رئیس قوه قضاییه تعیین خواهد شد.

برخی از مهمترین وظایف وکیل خوب در تهران

برخی از مهمترین وظایفی که وکیل خوب در تهران ممکن است به موجب وکالت نامه به عهده بگیرد عبارت از موارد زیر است:
طرح دعاوی؛ وکیل دادگستری تهران ممکن است نمایندگی اشخاص حقیقی و حقوقی را در طرح دعاوی به عهده بگیرد.

انواع دعاوی حقوقی و کیفری ممکن است در مراجع قضایی مختلفی طرح گردند. برخی از مراجع قضایی که وکیل دادگستری ممکن است در آنها به نمایندگی از موکل طرح دعوی نماید عبارتند از:

دادگاه عمومی و حقوقی، دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه کیفری ۲، دادگاه کیفری ۱، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف، دادگاه انقلاب، دادسرای انتظامی ویژه قضات و … . برای طرح دعوای حقوقی وکیل دادگستری دادخواست را تنظیم کرده و به دفتر دادگاه تقدیم می نماید. مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی دادخواست برگه چاپی خاصی است که مشخصات موضوع و طرفین دعوی در آن قید می شود.

دفاع از خوانده و تنظیم لوایح دفاعیه؛ یکی از وظایفی که ممکن است وکلای دادگستری به عهده بگیرند، دفاع از موکل خویش است. بر حسب این که چه دعوایی بر علیه موکل طرح شده باشد، شیوه دفاع وکیل متفاوت خواهد بود. اگر شخصی به اتهام جرم تحت تعقیب قرار گیرد، وکیل وی می بایست در محاکم کیفری از موکل دفاع کند.

به طور کلی دفاع در محاکم دادگستری به دو شیوه حضور در جلسات دادگاه و بیان اظهارات و شیوه غیر حضوری و ارسال لایحه دفاعیه صورت می گیرد. وکلای متبحر با توجه به وقایع و محتویات پرونده ضمن نگارش لایحه ای مستدل و مستند، از موکل خود در برابر مطرح شده دفاع می نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()